دوربین مداربسته WDR

2105

دوربین مداربسته WDR

دوربین مداربسته WDR

دوربین مداربسته WDR

اختلاف سطح نور در محیطهای مختلف یکی از مشکلات اصلی دوربین ها است. این مشکل زمانی ایجاد می شود که یک منبع نور قوی (مانند نور خورشید) در یک محیط نسبتا تاریک وجود دارد. وجود منبع نور باعث خواهد شد دیافراگم دوربین بسته شود و قسمت های کم نور تر به صورت کاملا تاریک به نمایش در خواهند امد. برای رفع این مشکل از چند نوع تکنولوژی مختلف  مانند BLC و WDR و … استفاده میشود.

Dynamic Range یا دامنه داینامیک به میزان توانایی دوربین در دریافت تصاویر در بازه های نوری متفاوت اطلاق می شود. هرچه این دامنه بیشتر باشد دوربین توانایی بیشتری در دیدن اختلاف نور متفاوت دارد. برای بیشتر دوربین های معمولی این بازه حدود 50db است، و البته چشم یک انسان معمولا حدود 100db دامنه دینامیکی دارد.

Wide dynamic Range) WDR)

WDR یا wide dynamic range در مورد دوربین هایی مورد استفاده قرار میگیرد که بازه دینامیکی بیشتری از دوربین های عادی دارند.

دوربین مداربسته WDR به دو CCD سرعت بالا و سرعت پایین مجهز شده است. در ابتدا CCD سرعت پایین (با مدت زمان نوردهی زیاد) و سپس CCD سرعت بالا (با مدت زمان نوردهی کم) تصویر را پیمایش میکنند.

پس از آن دو تصویر به دست اماده از این دو حسگر با هم ترکیب میشوند و تصویر نهایی را تولید میکنند که نور مناسبی هم در نقاط هم نور و هم در نقاط پر نور دارد.

معایب دوربین مداربسته WDR

استفاده از مکانیزم WDR تا حد زیادی مشکل اختلاف سطح نور (ضد نور) را حل میکند اما عیب هایی نیز دارد. مانند:
نویز موجود در قسمت های مختلف تصویر ممکن است متفاوت باشد. مخصوصا در قسمت های تیره تصویر معمولا نویز بیشتر است.
ممکن است سطح روشنایی قسمت هایی که بین دو سطح با روشنایی مختلف قرار دارند متفاوت باشد.
ممکن است زنده بودن رنگ ها به شدت کاهش یابد.

Digital wide dynamic range) DWDR)

مکانیزم DWDR فرم دیجیتال از مکانیزم WDR است. در این مکانیزم به جای استفاده دو CCD یک سیستم دیجیتال همان عملکرد را شبیه سازی میکند. این مکانیزم هزینه های زیاد WDR را ندارد اما بهره وری آن به مراتب پایین تر خواهد بود و در واقع یک روش دیگر از اجرا مکانیزم BLC است که بیشتر به علتهای تجاری و تبلیغاتی بر روی آن تاکید میشود.

DWDR اثر کمتری نسبت به WDR

اصطلاح WDR به معنای دامنه داینامیک بالا به صورت کلی واژه مبهمی است. میتوان از این اصطلاح برای هر دوربینی که دامنه دینامیکی بالاتری از دوربین های معمولی دارد استفاده کرد. دوربین های مداربسته عادی دامنه دینامیکی حدود 50db دارند. در دوربین های DWDR این دامنه حدود 60 تا 70 دسیبل است و دوربین های با WDR موثر حداقل دامنه دینامیکی 100db دارند. پس الزاما DWDR همیشه غیر موثر تر از WDR نیست اما تکنولوژی دیجیتال فعلی امکان ساخت این دوربین هایی با مکانیزم DWDR قدرتمند را ندارد.


گروه مهندسی هگتاب

عرضه کننده انواع دوربین مداربسته تبریز

مطلب قبلیدوربین مداربسته BLC
مطلب بعدیراهبند فراز سیماران
درب اتوماتیک تبریز,دوربین مداربسته تبریز,کرکره برقی تبریز